Seznam galerií
- Alšova jihočeská galerie
- Galerie Benedikta Rejta v Lounech
- Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory
- Galerie hlavního města Prahy
- Galerie Klatovy / Klenová
- Galerie moderního umění v Hradci Králové
- Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Galerie umění Karlovy Vary
- Galerie výtvarného umění v Chebu
- Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě
- Galerie výtvarného umění v Hodoníně
- Galerie výtvarného umění v Náchodě
- Galerie výtvarného umění v Ostravě
- GASK
- Gočárova galerie
- Horácká galerie Nové Město na Moravě
- Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně
- Lidická galerie / Památník Lidice
- Městská galerie Litomyšl
- Městská galerie Vysoké Mýto
- Městské muzeum a galerie Břeclav
- Muzeum města Brna
- Muzeum umění a designu Benešov
- Muzeum umění Olomouc
- Oblastní galerie v Liberci
- Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě
- Rabasova galerie Rakovník
- Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích
- Slovácké muzeum v Uherském Hradišti
- Západočeská galerie v Plzni
Cyklus Minigalerie II. – Pohled do sbírek
Cyklus Minigalerie – Pohled do sbírek
Surreálná 40. léta 20. století
- 9. – 18. 11. 2018
vernisáž 27. 9. 2018 od 17.30 hodin
Autorka výstavy: Alena Beránková
V předválečných a válečných letech měl surrealismus v českém prostředí velmi silné postavení a význačně ovlivnil široké spektrum umělecké tvorby, kromě výtvarného umění to byla poezie, literatura, divadlo, film a další. Čeští umělci k surrealismu přišli přirozeným vývojem vlastní tvorby, reagovali na nové inspirační zdroje a na proměnu společenského klimatu. Svými aktivitami se plně vyrovnali francouzským kolegům, se kterými udržovali úzké vztahy již od 20. let.
Surrealismus byl od počátku chápán nejen jako nový umělecký názor, ale i jako životní postoj. Umělci svou tvorbou reagovali na rozpadlé hodnoty společnosti po 1. světové válce a následně na krizi 30. let 20. století. Nešlo ale pouze o kritiku společnosti, surrealisté směřovali k určité nápravě narušených společenských hodnot skrze sen a imaginaci – přitažlivost a krása se v jednom spojovala s hrůzou a ošklivostí, přičemž vše prostupovalo poetické vnímání každodennosti.
Období 40. let nastolilo novou perspektivu vnímání života i světa, 2. světová válka značně zasáhla lidskou identitu a ani následující léta nebyla v české společnosti nijak příznivá pro svobodnou uměleckou tvorbu. Na válečný stav umělci přirozeně reagovali apokalyptickými vizemi konce civilizace nebo konce světa. Tragiku doby dosvědčují i emocionálně silná díla čtveřice představených autorů. Tito umělci patří k tzv. druhé generaci surrealistů a na odkaz předválečné první generace navazovali spíše volně, svobodnou imaginací vzdorovali proti útlaku a bezútěšnosti.
Libor Fára (1925–1988) propadl kouzlu dvojznačnosti poetického zázračna již v mládí. Už jako 18letý na ilegálním diskusním večeru přednesl přednášku na téma surrealismus. Ve 40. letech se jako silné téma Libora Fáry objevují oči, jako by jimi byl uhranut. Z lidských smyslů jsou oči nejdůležitější pro poznání světa a pro komunikaci s druhými, anebo pro dozor nad druhými. Oči se na diváka upírají i z litoměřického obrazu Konec dne z roku 1949. Ostrý pohled zdůrazněný bodci je jemně zastřen škraboškou, ke rtům, ukrývajícím malou perlu, se pne mladá rostlinka jako symbol nového života.
Intelektuálně založený Josef Istler (1919–2000) se nechal inspirovat surrealismem po raných začátcích akademické malby. Istlerovi byly vlastní spontánnost malířského výrazu a potřeba experimentovat, jeho umělecké výpovědi jsou však svým způsobem intimní. Válečná léta se pochopitelně projevila v námětech jeho tvorby plné symbolů a metafor, jako v obraze Pavučina z roku 1945. Téma pavučiny, rozvíjené i dalšími umělci, opouští jistotu pevných tvarů a současně vypovídá o složité spletitosti doby, o balancování mezi oficiálním a ilegálním světem. Před pavučinou stojí rostlinný útvar, pahýl kmene s větvemi, který je obtočen zelenými listy budoucího života. Josef Istler je představen i svou kresebnou tvorbou z válečných let.
Také práce Františka Muziky (1900–1974) se v době válečných let proměnily. Ve 20. letech byl jeho výrazovým jazykem lyrický kubismus, který postupně obohacoval o imaginativní prvky. Od roku 1940 rozvíjel převážně téma smutku, beznaděje, smrti. Následně se na jeho plátnech objevují podivuhodné srostlice různých biomorfních tvarů, jimiž svůj výtvarný projev přesunul do oblasti imaginativní sémantiky. Tyto biomorfní tvary vycházejí z konkrétních přírodních útvarů, jsou však přetvořeny autorovou fantazií tak, aby vyjadřovaly i lidské nitro, spletitosti každodenní reality i tajemství života. Tak je tomu i na obraze Plevel z roku 1950 (téma rozvinul roku 1949 v obraze téhož názvu). Záhadnou spleť podmořské fauny, kde tmavé útvary ploutví, hlav a očí jsou vzájemně propojené jakoby v dialogu, prozařují růžové „chobotničky“ plné života a radosti. Mořský svět je zasazen do jednobarevného pozadí bezčasí.
Posledním představeným autorem je Václav Tikal (1906–1965), se surrealismem se setkal roku 1942 prostřednictvím reprodukcí obrazů Salvadora Dalího a Giorgia de Chirica. V témže roce se Tikal seznámil i s Karlem Teigem a s dalšími českými surrealisty. Tento směr ho natolik oslovil, že se odklonil od realistické malby a nadále nechal promlouvat svou imaginaci a jemu vlastní básnické vidění světa. Tíživá a hrůzná realita válečných let ho podnítila k apokalyptickým vizím konce civilizace či konce světa. Na obraze Civilizace z roku 1944 postavil torzo lidského těla jakoby v dialogu k lebce položené proti tělu. Rozpadající se lidství je zasazeno do krajiny nicoty, bez prostoru a bez horizontu.
Vystavená díla vypovídají o složitosti doby, o smutku a zoufalství, mohou být i varováním před nastolením nesvobody v budoucích časech. Vidíme ale i naději a víru ve smysluplný život a přes neradostnou notu mají obrazy silné estetické kvality. Surrealismus byl pro představené autory směrodatný v konkrétním časovém období jejich uměleckého vývoje, a i když se k tomuto směru většinou v různé intenzitě vraceli i v následujících letech, v poválečném světě hledali jiné výrazové prostředky.
Alena Beránková
Nově přidáno
- Rada galerií České republiky protestuje proti odvolání generální ředitelky Slovenské národní galerie Alexandry Kusé. 8. 8. 2024
- Planet ID: vzpomínky na Zemi 28. 6. 2024
- DIAMETRÁLNÍ ŘEZ / VÝBĚR ZE SBÍREK GFJ Z LET 1996 – 2023, 3. 2. – 24. 3. 2024 17. 1. 2024
- Znovuotevření Sankturinovského domu Galerie Felixe Jeneweina, 3.února 2024 17. 1. 2024
- Laboratoř muzejního vizuálna! 15. 11. 2023
Štítky
Archiv aktualit
- [+]2024 (4)
- [+]2023 (4)
- [+]2022 (20)
- [+]2021 (14)
- [+] Prosinec (1)
- [+] Listopad (1)
- [+] Říjen (1)
- [+] Červenec (2)
- [+] Červen (1)
- [+] Květen (4)
- Andere Seite studio: Zjevení přírody & Salon ASSociace Kubinstadt
- Rosťa Osička – boxer, malíř, básník.
- Nesouhlasné stanovisko oborových pedagogických asociací a profesních skupin ke změně RVP ZV
- Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na funkci ředitele příspěvkové organizace Muzeum umění a designu Benešov.
- [+] Duben (2)
- [+] Březen (1)
- [+] Leden (1)
- [+]2020 (22)
- [+]2019 (37)
- [+] Prosinec (3)
- [+] Listopad (3)
- [+] Říjen (1)
- [+] Září (1)
- [+] Červenec (3)
- [+] Květen (7)
- MILNÍKY PROFESIONALIZACE RG ČR (2004 – 2018)
- Výběrové řízení na ředitele/ředitelku MUD v Benešově
- Prohlášení Rady galerií ČR k aktuální situaci v Muzeu umění Olomouc a Národní galerii Praha
- Produkční + PR v Hradci Králové
- Výběrové řízení
- Vladislav Mirvald / Smysl pro krajinu
- Václav Jíra: Poezie z kovošrotu
- [+] Duben (6)
- [+] Březen (4)
- [+] Únor (4)
- [+] Leden (5)
- [+]2018 (53)
- [+] Prosinec (2)
- [+] Listopad (7)
- [+] Říjen (5)
- [+] Září (10)
- Zánik a vzkříšení
- Cyklus Minigalerie II. - Pohled do sbírek
- Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO / Břetislav Bartoš / Černá země
- Černá země? Mýtus a realita
- Arnošt Paderlík - Retrospektiva
- Antonín Heythum / scénograf, architekt a designér
- Osvobozené divadlo očima Alexandra Paula
- Intervence Františka Skály / Kostel v domě
- 18. ZÁŘÍ OTEVÍRÁME MUD
- Zápis ze sněmu v Hradci Králové RG 2017
- [+] Srpen (1)
- [+] Červenec (3)
- [+] Červen (6)
- [+] Květen (7)
- [+] Duben (6)
- [+] Březen (1)
- [+] Únor (1)
- [+] Leden (4)
- [+]2017 (58)
- [+] Prosinec (1)
- [+] Listopad (6)
- [+] Říjen (2)
- [+] Září (4)
- [+] Srpen (4)
- [+] Červenec (2)
- [+] Červen (13)
- Antonín Střížek / Život
- Hana Puchová / Pevné vazby
- ALEŠ KREJČA A PETR CÍSAŘOVSKÝ - KAŽDÝ MÁ SVÉ NEBE
- Dva břehy řeky Léthé / Charonovo poselství
- Cristina Gori / Vault Over
- Jan Knap na zámku Klenová
- Akviziční fond - výběrové řízení
- Jan Štursa / Dar nebes a země
- Otakar Slavík / Těla
- Liberecká galerie hledá kurátorský projekt
- Registr smluv
- Festival muzei Slovenska
- VÝSTAVA JIŘÍ KOREC - POSTAVY
- [+] Květen (5)
- [+] Duben (4)
- [+] Březen (8)
- Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO / Portrét dámy v bílém šátku
- Archikultura 2017 v GVUO
- Trvalý odkaz budoucnosti. Alois Sprušil a sbírky v letech 1926–1946.
- Michael Wellner Pospíšil v Galerii Klatovy / Klenová
- Stoleté putování Šumavou v Galerii Klatovy / Klenová
- Viktor Pivovarov / Dědečku, viděl jsi Boha?
- Richard Loskot v Liberci
- RICHARD KONVIČKA - ELEKTRICKÝ CHODEC
- [+] Únor (4)
- [+] Leden (5)
- [+]2016 (63)
- [+] Listopad (6)
- [+] Říjen (2)
- [+] Září (2)
- [+] Srpen (2)
- [+] Červenec (2)
- [+] Červen (10)
- Komentovaná prohlídka k výstavě Daniel Balabán / Nejasná poselství
- Čeští architekti a počátky turistiky na chorvatském Jadranu
- Jana Krejzová / Kristýna Šormová RAKU A HAIKU
- ANTONÍN HUDEČEK A OKOŘ
- Eduard Ovčáček - Grafika je dar IV. - Lekce velkého A
- Daniel Balabán / Nejasná poselství
- HOFFMEISTEROVA IRONICKÁ KRONIKA DOBY
- Hana Purkrábková, Karel Pauzer / Vidět život
- Iveta A. Dučáková / Překlenutí
- UB Letadlo / Let 2
- [+] Květen (3)
- [+] Duben (8)
- JAN HENDRYCH / RASTISLAV JACKO / UČITEL A ŽÁK II
- JIŘÍ BRODSKÝ / RESTAURÁTORSKÉ PRÁCE / RESTAURÁTORSKÉ INSPIRACE
- Fernández de Córdova & Roda – Casas
- McCullough Mulvin Architects – Laboratoř přírody. Geologie / Biologie
- EDUARD OVČÁČEK / GRAFIKA JE DAR III. / Interpretace partitury opery Leoše Janáčka z Mrtvého domu
- LEOPOLD A PAUL KUPELWIESER / UMĚNÍ - PRŮMYSL - ARCHITEKTURA
- Teorie chlupatého míče, Galerie U Bílého jednorožce v Klatovech, 16. 4. - 19. 6. 2016
- Eliška Jakubíčková 2016, kostel sv. Vavřince v Klatovech, 23. 4. - 19. 6. 2016
- [+] Březen (4)
- [+] Únor (13)
- Přednáška Martiny Vítkové: Realismus
- Přednáška Moniky Sybolové: Emil Filla - kubistický prorok uprostřed vřavy
- Přednáška Moniky Sybolové: Jan Preisler - zasněný kouzelník symbolismu
- Ateliér FLO/W
- Přednáška Dialogy s historií s Janem Hájkem, Ateliér M1
- Svatopluk Klimeš / Nevidím to černě
- Pavel Mrkus / Jindy / Another Time
- KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY VÝSTAVY 100 DĚL Z GALERIE VÝTVARNÉHO UMĚNÍ V OSTRAVĚ
- HRAD LAUF A JEHO ERBOVNÍ SÍŇ / PŘEDNÁŠKA
- MĚSÍC FOTOGRAFIE 2015 / ROBERT DOISNEAU
- Protimluvná čtrnáctka
- Malíř mnoha tváří František Muzika / Přednáška
- Héctor Rey (Španělsko – elektronika) / koncert
- [+] Leden (11)
- KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA výstavy ALDIN POPAJA / OBRAZY
- Přednáška Šimona Prokopa PET-MAT z cyklu Experimentální architektura
- Roman Trabura: Větší žere menšího
- Černá hvězda - Aleš Hudeček | Jiří Kuděla Hana Puchová | Katarína Szanyi
- Dřevní doba
- Hra na přehrávače / Petr Ferenc
- Krajiny světla a stínů Václava Radimského / Přednáška Mgr. Gabriely Pelikánové
- Cesta Karla IV. do Paříže / Přednáška Marka Zágory
- Eduard Ovčáček / Grafika je dar II.
- Sto děl z Galerie výtvarného umění v Ostravě
- Události - Dalibor David | Jiří Středa
- [+]2015 (57)
- [+] Prosinec (3)
- [+] Listopad (8)
- Malíř Antonín Procházka a Ostrava / přednáška v GVUO
- Výstava Orbis sculptus | Svět v sochách v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě
- Výstava Přepisy Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě
- Komentovaná prohlídka výstavou Stanislava Kolíbala v GVUO
- Stanislav Kolíbal Sochy a kresby 1954 - 2015
- Adventní koncert skupiny ROHÁČI
- Dalibor Chatrný / Prostorem, gestem, energií
- Setkání v ateliéru
- [+] Říjen (6)
- ART BRUT A NAIVNÍ UMĚNÍ ZE SBÍRKY POETICKÉ GALERIE
- Rostislav Švácha: Cena Klubu Za starou Prahu za novou stavbu v historickém prostředí: pozitiva a sporná místa
- Přednáška Petra Štěpána: České baroko
- Sněm Rady galerií a kolokvium Regionální galerie včera, dnes a zítra
- Jiří John / Ve vrstvách
- Eva Brodská / Potichu
- [+] Září (7)
- 5 minut za městem
- Marie Blabolilová - Rastry
- PAVEL SUKDOLÁK - V ČASE
- SNĚM RADY GALERIÍ a KOLOKVIUM Regionální Galerie včera, dnes a zítra v Roudnici nad Labem 21. - 22. 9. 2015
- Na cestách /Konference v Oblastní galerii Liberec 9. - 10. 10. 2015
- Jaroslav Macek / NOCTIS LABYRINTHUS
- Zbyněk Havlín,Paulina Skavová, Ivana Štenclová / Typologie triády
- [+] Srpen (6)
- Jaroslav Rössler "Ze Smilova do Paříže" (a zpět)
- Galerijní odpoledne a koncert kapely Krásné nové stroje
- Z lesa do lesa / dřevořez, dřevoryt a linoryt inspirovaný Šumavou
- Superhrdinové z východního bloku / výstava výsledků komiksového sympozia
- Publikace Seno, sláma, řeřicha
- Videopozvánka na jubilejní výstavu
- [+] Červenec (7)
- Alfred Kubin a Sascha Schneider
- Triumf manýrismu a baroka ze sbírek Patrika Šimona
- František Hodonský - Plynoucí prostor
- Vladimír Kovařík / Zdánlivé pohyby
- Tomáš Polcar / Intervallum
- EDUKACE JAKO CESTA KE ZKVALITŇOVÁNÍ PÉČE O KULTURNÍ DĚDICTVÍ
- Sněm Rady galerií a Kolokvium Regionální galerie včera, dnes a zítra
- [+] Červen (4)
- [+] Květen (3)
- [+] Duben (4)
- [+] Březen (4)
- [+] Únor (3)
- [+] Leden (2)
- [+]2014 (4)
- [+]2013 (2)
- [+]2012 (1)